Rozhovor se Saykem k albu Messier
Sayko & Afterlife alias Razcals a jejich zbrusu nové album, které vyšlo začátkem února na českém labelu Deafmuted Records, vyšlo kromě klasické digitální formy i na CD. Pokud chcete podpořit jejich tvorbu, digital zakoupíte na jejich Bandcampu a CD, které vydali na své náklady, je možné koupit i na drumandbassinyl.cz ZDE
U této příležitosti jsem s Martinem udělal krátký rozhovor, aby prozradil něco z dílny a jak zvládá zavřené kluby.
Ahoj Martinu!
-Vám teď s kolegou Afterlifem vyšlo debutové album „Messier“ na českém labelu Deafmuted. My jsme se o albu bavili dlouho před tím, než vyšlo. Já jsem tam při jeho poslechu poznal několik letitých tracků, které si před tím nikdy nevydal, ale dotvářel si je až do současné podoby. Jelikož si některé tracky (Polymer, Time Traveler – dřív se jmenoval Paranoid User..) pamatuji z dřívějška a před spojením se s kolegou Afterlifem, předpokládám, že si je dal na album jako finální a uzavřel tak jednu éru?
Tak mám velké množství tracků ze starší éry, které nejsou dodělané. Tehdy nebyla technika ani zkušenosti, jen jsem skládal a skládal a skládal. Např. teď teprve dodělávám do finalní podoby track Dead Infection, kterej by měl jít ven na výběrovce k jednomu fesťáku konaném u nás. Mezitím dělám nové věci a otvírám s úžasem i starší věci. Na tu bídu jsou některé fakt slušné.
-Jaké tracky bys z alba vyzdvihnul ty? Mají pro Tebe některé tracky speciální význam?
Já měl vždycky rád tzv. basovky a celé album je takové. Našlapaná rolovací basa, k tomu rhytmaus, co tě nakopne, a krocaní hudrování. Jako všeobecně jsem na to album pyšný. Grinder, to je prostě řezačka, k tomu není ani co dodat. Polymer je rollovačka s decentní melodií. Time Traveler, z původního tracku zůstal jeden sample a plocha. Nové jsou ostrej kopák, snare a basa, co bublá, jako když taháš vodní dýmku. Messier, to je takové Accidental Heroes v našem podání. Eraserhead je naše pojetí mazací hlavy, prostě horror. A na to hned navazuje Dont Be Afraid, temnotemný jungle attack. Ale když bude nejhůř, objeví se Dark Rider a všechno to dá dokupy. Obsession, to je tak polámané, že jsem to musel v půlce srovnat, nebo by si na to nikdo nehopsnul. Deadly Encounters je nakopanej technoid. Desillusion je rozčarování nad tím vším tady. Dust Bowl byl původně remix jednoho mého tracku, ale nakonec jsem z toho udělal brutalitu jako z dob, kdy ješte výchazely věci od Chooka na Full Force. Nautilus je stejně jako Polymer rollovačka s melodií, která se v půlce změní v drama. Ohm, to je taková naše pocta techstepovým králům a Seclusion je majstrštyk, to pianko v breakdownu je prostě kvalitně pokopané . Všechny ty tracky mají pro mě význam, neboť jsem nad něma seděl spousty hodin.
-Zajímalo by mě, na které tracky party people nejvíc reagují? I když za loňský rok toho hraní moc nebylo, tak se to bude asi hůř hodnotit. Nicméně. Většinu tracků už máš na akcích odehraných, tak které lidi nejvíc baví?
Všeobecně je to i o tom, jak to umíš namíchat. Každopádně testoval a pouštěl jsem lidem něco, co nikdy neslyšeli a byl jsem fakt zvědavej. Když už ti nikdo neuteče ani na track Obsession, tak to už je co říct. Jinak, DJs koukali přes rameno u Dust Bowl, Time Traveler, Grinder.
-Album se strašně dobře poslouchá a celkově jde na albu slyšet progres a stále je tam cítit stará vs nová škola. Budete tak pokračovat i u nových věcí, nebo je na čase se posunout a připojit Foghorn?
Díky. Tak nějak pokračujem, stále děláme spolu i sólově, jak se to vyvrbí, tak to bude. Myslím, že foghornáků je tu přehršel, možná i více než je zdrávo. Makáme na našich neurotech tracích. Kam nás vítr zavane nemůžem ale nikdy úplně přesně dost dobře vědět.
-V létě Ti vyšel track „Saler Flare“ na vinylu (i na CD albu) na polském labelu Neurofunk Society of Poland, další track „Subterranena Blues“ na CD albu „Symbol“ u brněnské party Soul Ex Machina a teď se vaše debutové album kromě digitální formy objevuje i na limitovaném CD. Ty už taky hraješ vlastně z 90% jen digital. Má smysl v dnešní době vydávat cokoliv na fyzickém mediu, nebo to má právě teď větší smysl než kdykoliv před tím?
Za mě je fyzické medium nejvíc. Kdyby byly finance, vše jde na klasické černé 12palcové maxáče pro dje. CD vyšlo, protože to není až zas taková darda. Když uděláš limitovanou edici, vrátí se ti alespoň náklady. Je dost lidí, co to má tak, že chce mít něco v ruce, mít to doma a kdykoliv si to pustit. Když ti odejde disk, nebo jsi bez netu, máš to doma. Zapneš přehrávač nebo gramec, sedneš si a pustíš. Já to tak dělám taky a baví mě to.
-Ty jsi byl hodně velký sběratel. Kupuješ ještě vinyly a CD? Nebo všechno míří do studia a jeho vybavení?
Ano, kupuju, když je možnost a na něco narazím, tak objednávám. Je potřeba si dělat radost. Samozřejmě většina peněz jde ale do studia, dobry HW je pro mě studiový základ .
-Bavili jsme se taky o tom, že Messier půjde na vinyl.
Master mam hotový, odesláno to je, jen čekám, až to bude. Jsem zvědavý, jak to bude znít a podle toho se pak dají udělat nejaké kousky individuálně na objednávku. Ale první to vyzkouším sám.
-Dá se, doprdele, z prodeje vůbec něco ufinancovat? Hudba je sice krásný koníček, mnohdy závislost, ale gear a soft není za pusu, že ano?
Nedá se to momentálně nijak ukočírovat. Ze streamovacích služeb je to takovej flusanec, že o tom se nemusíme vůbec bavit. Uvidíme, jak to tady bude. Holt bolševik je zpět.
-Hodně teď jezdíš po streamech, má to smysl?
Já hraju rád, takže občas klidně někam zajedu, beru to jako formu sebepropagace .
-Tvůj současný Top 10?
John B – Up All Night (Data 3 Remix)
Cruk – Undoing
Gest – Inertia
Zombie Cats feat Sarah Pellicano – Chains
Gunston – Cargaison
Trex – Too Far
Total Science – Lightweight (Break Remix)
Amoss, Fre4knc – Question Answer
Halogenix – Gaslight
State Of Mind – Preset 42
-A klasická otázka na závěr, jakou desku sis koupil naposled?
Naposled jsem bral od tebe myslím Hardware Limited 01 Remix EP
Martinu, díky za Tvůj čas a snad se brzy někde zase nahmatáme!